Opera og Ballet 2022/23


Søndag den 30. oktober kl. 15.00

Ballet: ASKEPOT fra Paris 2019 - Varighed 2:53 med 2 pauser.
Forfatteren Charles Perraults berømte fortælling, sat i musik af Sergei Prokofiev, er her overført til at foregå i et filmisk univers. I en række referencer til heltene fra det amerikanske filmmiljø sætter Rudolf Nurejev (koreograf) sin Askepot under Hollywoods spotlight. Med en producer som fegudmor og en stjerneskuespiller som Prince Charming undslipper Askepot sin elendige skæbne og ser sine drømme blive til virkelighed.
Det er en historie, der har mange ligheder med koreografens, den unge Tatar, som blev en international stjerne. Med denne "ballet-metafor" hylder kompagniet sin tidligere direktør Rudolf Nurejev.
Parisoperaen stiller med et stjernehold inkluderende: Valentine Colasante som Askepot, Prima ballerina og Karl Paquette som Stjerneskuespilleren.

Søndag den 20. november kl. 15.00

Opera: Barberen i Sevilla fra Paris 2014 - Varighed 2:30 ex. pause.
Bliv i forrygende godt humør af Rossinis skønne Upstairs/downstairs opera. Grev Almaviva er forelsket i den skønne Rosina. Han får hjælp af den opfindsomme barber Figaro, og sammen narrer de Don Bartolo, som er Rosinas formynder. Efter mange forviklinger og forvekslinger ender alt godt, og greven får sin Rosina. Med denne nye produktion af det altid populære mesterværk fik den italienske sceneinstruktør Damiano Michieletto sin Paris Opera-debut og skabte en utrolig rutschebanetur, hvor man skal holde på hat og briller.
Det er uden tvivl den mest berømte opera-buffa i musikhistorien og en kilde til evig glæde. Rossini komponerede den på få uger og lånte ouverturen og genbrugte musik fra sine egne både seriøse og komiske værker. Alle de verdenskendte musiske passager er dog nye. Barberen fra Sevilla var også en af de første operatriumfer i Europa. Med sin utrolige fremdrift og ungdommelige jubel var dette værket, der grundlagde Rossinis strålende internationale ry.

Søndag den 11. december kl. 15.00

Opera: CARMEN fra Bregenz Festival 2017 - 125 minutter ex. pause.
Georges Bizets fængslende musik med dens spanske lyde tog verden med storm: Carmens Habanera og Seguidilla er ligesom Escamillos Toreadors sang kendt af alle. Den franske komponists mest succesrige opera opføres på verdens største, spektakulære flydende scene ved Bodensøen i Bregenz, med et sæt designet af den britiske kunstner Es Devlin. Hun har designet sæt til popstjerner som Adele, U2, Take That, Pet Shop Boys og Kanye West. I samarbejde med iscenesætteren Kasper Holten, operadirektør ved Royal Opera House i London, har hun også arbejdet på operahuse i Helsinki og København, på Theatre an der Wien og Royal Opera House Covent Garden. For den danske iscenesætter handler denne "opera om skæbne og besættelse" om "to mennesker, der behandles som outsidere, hvis veje krydses, og som klæber sig til hinanden i et lidenskabeligt, men usundt forhold".

Søndag den 22. januar kl. 15.00

Opera: AIDA fra Paris 2022 - Varighed 3:00 ex. pause.
Der findes få operaer hvor sammenhængen mellem det grandiose og det intime er så tæt forbundet som i Aida. Den blodige konfrontation mellem etiopierne og ægypterne sidestilles med Radamès kærlighed, (kaptajn for den egyptiske livvagt) til Aida, en etiopisk slave (datter af den etiopiske konge). Deres kærlighed er stærkere end hadet mellem de to folkeslag, deres sociale forskelle og uforenelige perspektiver. Denne kærlighed er lige så solid som væggen, som blokerede dens fuldbyrdelse.
Til sin Paris Opera-debut har den hollandske instruktør Lotte de Beer valgt at kaste et kritisk blik på den europæiske fremstilling af koloniserede folk og opmuntre os til at gentænke vores forhold til æstetiske produktioner fra fortid og nutid. Dirigeret af Michele Mariotti og med verdenstjerner: Soloman Howard som kongen, Ksenia Dudnikova som Amneris, Sondra Radvanosky som Aida, Jonas Kaufmann som Radamés, Dmitry Belosselskiy som Ramfis og Ludovic Tézier som Amonasro. Værket samler flere temaer, som Verdi satte pris på: nostalgi efter et tabt fædreland, udfrielse gennem døden, kontrasten mellem en nedslående nutid og et idealiseret andetsteds, den kvælende rækkevidde af religiøs og politisk magt, de regulerende faktorer i en verden, der bevidst er fyldt med faldgruber.

Søndag den 16. april kl. 15.00

Opera: Madama Butterfly fra Bregenz Festival 2022 - 2:30 ex. pause.
Forbered dig på en overdådig visuel oplevelse! Den japanske geisha Cio-Cio-San, kaldet Butterfly, svælger i lykke, da den amerikanske søløjtnant Pinkerton gifter sig med hende. Det er et sammenstød mellem verdener og værdier, for mens Pinkerton føler sig fri trods ægteskabet indgået med Butterfly og tilbage i Amerika gifter sig med Kate, en amerikansk kvinde, venter Butterfly, der er fuld af kærlighed, håb og længsel, på hans tilbagevenden i tre lange år - sammen med deres barn. Da Pinkerton pludselig vender tilbage med sin amerikanske kone, træffer Cio-Cio-San en uundgåelig beslutning.
Giacomo Puccinis Madama Butterfly, en af de mest spillede operaer i dag, kommer til den overmåde smukke Søscene/Bregenz for første gang med dirigenten Enrique Mazzola og instruktøren Andreas Homoki. De subtile landskabsmalerier bringer japansk atmosfære til Bodensøen. Med: Celine Byrne som Butterfly, Edgaras Montvidas som Pinkerton, Claudia Huckle som Suzuki og Yngve Søberg som Sharless. Overrumplend